maandag 27 februari 2012

Veiligheidsmarges

Om potentiƫle effecten van onzekerheden te beperken gebruiken ontwerpers veiligheidsmarges. Ze voegen meer materiaal, componenten of capaciteit toe dan strikt volgens ontwerpeisen noodzakelijk is. Voor goed begrepen constructies waarvoor materialen gebruikt worden die consistente eigenschappen bezitten zoals staal of beton, wordt meestal een veiligheidsmarge factor tussen 2 en 4 gebruikt. Als voor dezelfde constructies materialen gebruikt worden die variƫren in kwaliteit, zoals hout, wordt de factor verhoogd naar een waarde tussen de 4 en 8.

Welke factoren gebruiken we eigenlijk voor het ontwerp van processen of systemen? Met welke mate van onzekerheid en variatie in materiaalkwaliteit houden business of solution architecten rekening?

woensdag 22 februari 2012

Visualisatie op nano niveau in skydome projectie

Fascinerende visualisatie van Italiaanse blenderheads. Deze celbiologen hebben een speciale Blenderversie ontwikkeld met Mike Pan: de BioBlender. Hier een expeditie naar de cel gerenderd voor een skydome.

donderdag 16 februari 2012

Xissors

Xissors
Scharende scharen. Ik vond ze terug in mijn Blender archief. Nog geen twee jaar geleden had ik een paar uur nodig om deze 500 frames te renderen. Nu 20 minuten. Ook dat laat zien hoe snel Blender zich ontwikkeld. Qua functionaliteit is het ook al nauwelijks bij te benen. Cycles, B-Mesh, Physics, game engine allemaal onderwerpen die ik nog op wil pakken.

woensdag 15 februari 2012

Skills designers need

4 designers over skills: "Nail the basics before you get to peer further into the future" - "Kill your darlings in the name of a better product" - "Getting your hands dirty: To work with a material, you really need to have felt it" - "Learn how to learn"

maandag 6 februari 2012

Design principles

In de sectie Design principles wil ik 'gevonden' principes noteren die naar mijn idee waarde hebben voor het ontwerp van processen, organisatie en IT. Deze ontwerp discipline wordt gedomineerd door denkers en schrijvers uit de IT-wereld. IT is een relatief jonge discipline, met een beperkte wetenschappelijke traditie. Hierdoor bestaat de neiging tot absolutisme en navelstaarderij. Het ontwerpvak kan naar mijn mening grote sprongen maken als gebruik wordt gemaakt van kennis uit andere disciplines. Ik probeer deze principes te vinden en vast te leggen. Zeg maar 'herzoeken' zoals in research. De eerste 'vondst' gaat over collectief vs individueel ontwerp, de tweede over vorm volgt functie