woensdag 15 februari 2012

Skills designers need

4 designers over skills: "Nail the basics before you get to peer further into the future" - "Kill your darlings in the name of a better product" - "Getting your hands dirty: To work with a material, you really need to have felt it" - "Learn how to learn"

maandag 6 februari 2012

Design principles

In de sectie Design principles wil ik 'gevonden' principes noteren die naar mijn idee waarde hebben voor het ontwerp van processen, organisatie en IT. Deze ontwerp discipline wordt gedomineerd door denkers en schrijvers uit de IT-wereld. IT is een relatief jonge discipline, met een beperkte wetenschappelijke traditie. Hierdoor bestaat de neiging tot absolutisme en navelstaarderij. Het ontwerpvak kan naar mijn mening grote sprongen maken als gebruik wordt gemaakt van kennis uit andere disciplines. Ik probeer deze principes te vinden en vast te leggen. Zeg maar 'herzoeken' zoals in research. De eerste 'vondst' gaat over collectief vs individueel ontwerp, de tweede over vorm volgt functie

woensdag 25 januari 2012

Animated history: 1946 De tram in Leersum

Ga naar de tram in Leersum 
Tussen 1900 en 1946 bestond er een tramverbinding tussen Amersfoort en Arnhem. Deze lijn werd geƫxploiteerd door de Oosterse Stoomtram Maatschappij. De tramlijn liep van Amersfoort via Zeist, Driebergen, Leersum, Amerongen, Elst, Rhenen naar Arnhem. De lijn is in 1946 opgeheven. Er bestaat voorzover ik heb kunnen achterhalen geen filmmateriaal van de tram. Deze film is gemaakt op basis van oude ansichtkaarten en bouwtekeningen uit het archief van de Nederlandse modelbouwvereniging.

maandag 23 januari 2012

Under construction






3Danimatix.blogspot.com
is being re-designed
completely.

donderdag 12 januari 2012

Experitron

Ga naar Experitron
Tron mijn eerste kennismaking met CGI. Ik ga voor de orginele Tron. Tron Legacy is OK, maar niet zo uniek en vernieuwend zoals Tron. Natuurlijk even proberen of ik in de buurt kom. Nieuw geleerd: control over 6 camera's, ziet er veel beter uit dan de flying camera. Links in plaats van appends naar .blends met de "lightcycles" van PrSharky, zijn blauwe versie was makkelijk om te zetten naar een oranje versie. Tot slot gebruik gemaakt van quickeffect Explode, nieuw in Blender 2.6.

Zie animatie

vrijdag 13 mei 2011

Gamescenes

Ga naar Dark Nebula
Jammer dat ik het niet zelf bedacht heb. Dark Nebula is een prachtige game voor de iPhone. Wel leuk om het na te maken. Een paar bijzonderheden. De lava is als afzonderlijke layer de compositor in gegaan. Zodat alleen daar een glare effect overheen kan. Verder heb ik wat meer werk aan de materials gehad: zand en roesttextures. Werken met verschillende layers is lastig in Blender. De verschillende scenes zijn in een voorgebakken iMovie template samengevoegd. Epic sound, uitgekiende timing en mooie titeleffecten zonder al te veel moeite.

3D Animatix TV

Ga naar Animatix TV
Het eerste testbeeld in 3D. Door met de rotaties van alle objecten te spelen, raak je aardig thuis in de nieuwe F-curve editor van Blender 2.57. De rasters zijn gemaakt door de objecten als wire material weer te geven. Met de Blender compositor heb ik een klein beetje depth of field toegepast en een minimaal glare-effect. Op internet nog een filmpje met "static noise" gedownloaded en deze in de Blender video-editor tussen het testbeeld doorgeknipt.